Johtajan tehtävä on viestinnällään vahvistaa johdettavien työhyvinvointia ja psykologista turvallisuutta. Se tarkoittaa kannustavaa, kunnioittavaa, ennakoitavaa ja johdonmukaista vuorovaikutusta.
Johtamisen tavoite voidaan määritellä pyrkimykseksi saada johdettavat tekemään sovittuja asioita, saada heidät vakuuttuneiksi, että asia on hyvä, uskomaan siihen. Tästä näkökulmasta johtaminen ei ole exceleitä, raportteja, kokouskutsuja ja pöytäkirjoja, vaan puhetta. Se, millä johtaminen tulee eläväksi, on viestintää ja kommunikointia.
Millä muut saadaan vakuuttuneiksi ja saadaan mukaan? Miten kommunikaation toista osapuolta voi ”pehmittää” niin, että dialogi olisi helpompaa ja viestit menisivät perille?
Vanhojen viestinnän lakien mukaan viestintä epäonnistuu aina, paitsi sattumalta. Onnistumisen mahdollisuuksia voi kuitenkin kasvattaa. Yksi tehokas tapa on keskittyä kommunikoimaan tavalla, joka tekee ihmiselle hyvää ja osoittaa arvostusta. Myös kommunikoinnissa ihmisen aivot toimivat nimittäin samoin kuin jo esihistorian hämärissä.
Ihmisen tunneaivoilla on kaksi pääreaktiota: pako kivusta (henkisestä tai fyysisestä) ja nautintoa tai palkkiota kohti meneminen. Reagointi on hyvin nopeaa ja ei-tietoista. Tunnereaktio on aina ensimmäinen aivojen tapa käsitellä informaatiota.
Se, että ihminen kokee tulevansa nähdyksi, hyväksytyksi ja arvostetuksi, aktivoi aivojen palkitsemiskeskusta. Tätä palkkiota aiheuttavaa asiaa ihminen pyrkii toistamaan ja ihminen on näin ollen motivoitunut tavoittelemaan, näkemään ja kuuntelemaan sitä.
Aivojen luovuutta ja oivalluksia edesauttaa se, että olotila on myönteinen. Verrattuna neutraaliin tai pahimmillaan ahdistuneeseen olotilaan, eron on tutkimuksissa todettu olevan merkittävä. Hyvässä ilmapiirissä kaikkien älyllinen kapasiteetti tulee paremmin käyttöön yhteisten päämäärien edistämiseksi ja siitähän myös johtamisviestinnässä on kyse.
Johtajan tehtävä on viestinnällään vahvistaa johdettavien työhyvinvointia ja psykologista turvallisuutta. Se tarkoittaa kannustavaa, kunnioittavaa, ennakoitavaa ja johdonmukaista vuorovaikutusta. Viestintä on tällöin sinä-keskeistä ja myönteistä. Se mahdollistaa kommunikoinnissa tietynlaisen riskinoton, uskalluksen sanoa asioita, kun virheistä, kysymyksistä tai ideoista ei rankaista. Dialogiin suhtaudutaan myötätuntoisesti eikä hyökäten.
Myötätunnon lisäksi repertuaariin kannattaa poimia myös myötäinto. Kun myötätunto viittaa kärsimykseen reagoimiseen, myötäinto on toisen innostuksen jakamista. Myötäinto kuvaa sitä, että ilonaiheet ja ideat viestitään avoimesti ja toiset reagoivat niihin mukana eläen. Sekä myötätunnon että myötäinnon on todettu lisäävän työyhteisön hyvinvointia. Johdettavan onnistumisesta iloitseminen, kehuminen ja kiitoksen sanoittaminen osoittavat, että tulee nähdyksi ja on arvokas. Sen sijaan, että ideoihin ja ehdotuksiin toteisi aina ”ei” tai ”kyllä, mutta..” myötäintoa edistävät sanat ”kyllä, ja..”
Muiden mukaan saaminen ja onnistunut, dialoginen viestintä ei ole mahdoton tehtävä, mutta se vaatii johtajalta asiaan paneutumista ja kärsivällisyyttä. Onnistuessaan lopputuotteena on paremmin voiva työyhteisö. Se on yrityksen ja siten myös johtajan kilpailuetu.
**
Tämän kirjoituksen inspiraation lähteinä olivat muun muassa:
- Myötätunnon mullistava voima, Pessi-Martela-Paakkanen, PS-kustannus 2017
- http://copassion.fi/tutkimus/
- Google Aristoteles-projekti
Teos: Forssa, Hanna-Riikka Heikkilä 2012
Hyviä ajatuksia. Esimerkkinä tästä oma tilanteeni; Olen etätöissä markkinointiviestijänä. Esimies viestii minulle aktiivisesti eri keinoin. Hän saa minut innostuneeseen vireeseen (omalla myötäinnollaan), motivoituneeksi, kehittämään yrityksen palveluita, viestimään positiivisesti palveluittemme ja työmme tavoitteista. Hän antaa vapautta ja vastuuta sekä paljon eväitä viestinnällään. Tällainen johtajaviestintä on tänä päivänä tärkeää sen sijaan, että esimerkiksi arvostellaan pelkästään jo tehtyjä töitä. Niiden tulokset jo näkyvät arjessa ja organisaation menestymisessä ja/tai asiakaspalautteessa. Tällainen positiivinen johtamisviestintä luo myös yhteenkuuluvuuden tunnetta vaikka etäisyydet henkilöstön välillä ovat konkreettisempia. Yhdessä tehdään ja toimitaan, kehitetään oman työpaikkamme toimintaa yhä enemmän asiakkaita palvelevammaksi.
Toki arvostelua ja pohdintaa tulee tehdä, kuten tässäkin kirjoituksessa sanottiin: empaattisella viestinnällä. Positiivisen kautta viestintä on vain niin paljon motorisoivampaa! Usein on kysymys myös siitä, miten johtaja osaa olla läsnä arjessa ja kuunnella. Kuunteleminen on tärkeä osa johtamisviestintää. Sieltä löytyy niin muutoksen tarpeet kuin alaisten odotukset sekä asiakaskohtaamisten hiljaiset viestit.
Rakkausjohtaja Koro-Kanerva on mielestäni tittelinsä ansainnut vaikka olenkin osaltani ollut vain sivustaseuraajana. Isännöintiliitto voi olla ylpeä loistavasta tulevaisuudestaan tällaisen uuden sukupolven johtajan käsissä.